fredag 19. november 2010

Tankekart og Interaktiv tavle

Vi har på denne samlingen diskutert fordeler og ulemper med å lage tankekart digitalt og manuelt, her er noe av det vi kom frem til:

Vi har denne samlingen diskutert fordeler og ulemper med digitalt tankekart og tankekart på papir. Dette er noe av det vi kom frem til:

Fordeler med det digitale:
- Lett å endre på
- Lett å skrive
- Bra å bruke for elever med dårlige motoriske ferdigheter
- Samskriving og deleing
- Lett å finne tilbake til

Ulemper med det digitale:
- Vanskelig å ta med seg ut
- Avhengig av data, strøm
- Avhengig av programvare
- Krever en viss digitale kompetanse


Fordeler med papir:
- Enkelt å ta med seg
- Setter et personlig preg, håndfast
- Kommer raskt i gang
-  Lettere å tegne
- Enklere å bruke i småskolen der digital kompetanse og skriftlig kompetanse er liten
 
Ulemper med papir:
- Lett å miste/ mange ark å passe på
- Kan bli ødelagt
- Vanskligere å dele, redigere

Vi brukte digitalt tankekart for å planlegge et opplegg hvor vi bruker interaktiv tavle:
Vi lagde et felles tankekart i Mondomo som skulle være bakgrunnen for et undervisningsopplegg som kunne brukes på interaktive tavler. Vi bestemte oss for kompetansel innenfor norsk etter 4. årstrinn som sier at elevene skal kunne " lage fortelinger ved å kombinere ord, lyd og bilde( LK06:  ). Vi kom da frem til at de skulle bruke tre kjente eventyr som vi bestemte: De tre bukkende bruse, Rødhette og Askeladden som kapp åt med trollet. Ut fra disse tre eventyrene skulle elevene elevene skrive et manus( tekst), lage tegninger( bilde) og snakke inn eventyret ( lyd). Vi bestemte at de skulle klippe ut elementene de tegnet og skanne dem inn, de skal snakke inn eventyret slik at dette kan redigeres og legges opp på animasjonen.

Mye spennede en kan gjøre med om en har interaktiv tavle i klasserommet, den store utfordringen blir vel å se alt den kan brukes til, og faktisk kunne gjennomføre det. Jeg tror det trengs en del øving til før en føler seg sikker på bruken av tavlene. Vi fikk se i dag at de ikke alltid var like enkelt å få tavlene til å virke slik en gjerne vil at de skal, da blir undervisning fort oppstykket og det blir lett for å miste interessen til elevene/ studentene:)meeen, alt nytt trenger øvelse, og å måtte øve seg er vel ikke negetiv for lærere heller?!?!?!:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar