mandag 29. november 2010

Regneark

Jeg underviser i fagene naturfag, samfunnsfag, gym og RLE. Jeg bruker ikke, og har aldri vært borti en lærer som bruker regneark i disse fagene, faktisk så har jeg aldri opplevd at regneark har blitt brukt i noen fag, ikke en gang matte som vel er det faget jeg tenker på som mest naturlig å bruke regneark. Jeg opplever vel at digitale hjelpemiddler blir lite og skjeldent brukt i alle fag. Skolen jeg jobber på har få PC-er, så det en føler ofte at det er kronglete og at en har dårlig tid til å holde på med dette hjelpemiddelet. I tillegg føler jeg ikke at jeg har nok kompetanse på området til å bruke dette i min undervisning å føle meg trygg på det. Dette følte jeg heller ikke samlingen bidro med å gi meg fordi tiden var alt for knapp til det. Forelesningen rundt dette emnet var alt for hektisk og rask

Dette er et hjelpemiddel som heller aldri har vært brukt i noen av de praksisskolene jeg har vært i, hvorfor vet jeg ikke, men det kan være at også disse skolene har hatt dårlig satsning på digitallæring i skolen. Det kan også virke som praksislærerene har vært av den typen som holder seg til det som de er vant med. Jeg skjønner at det er vanskelig og skummelt å bygnne på noe nytt, iallefall om du ikke blir kurset skikkelig i det. Mulig dette med kursing er noe kommunene burde ta mer på alvor om de vil at digital kompetanse skal bli integret i skolehverdagen til både lærere og elever.

At muligheten for å bruke regneark som en del av undervisningen ser jeg helt klart er der, derfor lager jeg en liste over kompetansemål i disse fagene der jeg tenker en kan bruke dette kan bli brukt. Jeg vil gå ut fra kompetansemål etter 7. årstrinn siden dette er det jeg ville ha brukt i min klasse.

Naturfag:
- Bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ve eksprimentelt arbeid og feltarbeid.
- Undersøke og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter.
- Beskrive kjennetegn til et utvalg av plante-, sopp- og dyrearter og fortelle hvordan disse er ordnet systematisk
- Samle inforasjon om og diskutere helseskader som kan oppstå ved bruk av rusmiddler.
-Foreta relevante værmålinger og presentere resultatet med og uten digitale hjelpemidler

Samfunsfag:
-Gjer greie for sentrale trekk ved tidepokane mellomalder, renessanse og opplysningstida i Europa, og diskutere grunnane til denne tidsinndelinga.

RLE:
- Beskrive hovedtrekk i samisk før- kristen religion og overgangen til kristendommen.
- Felles for alle religionene: forklare kalender og tidsregningen til hver av religionene.

Mange av målene jeg har brukt her tenker jeg en kan lage skjemaer. Det finnes flere mål en kan gjøre dette med, i skjema kan en bruke tekst og tall, og en får god oversikt over emnet sitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar