torsdag 11. november 2010

Lyd

Ja, da har jeg kommet meg gjennom lydleksjonene. Spennende, men mye å sette seg inn i, og når en samtidig skal skrive oppg, jobbe, passe hest å være sammen med mann og barn strekker tiden skjeldent til i stor nok grad. Dette året har jeg nok tatt på meg litt veeel mye. Jaja...:) bedre seint enn aldri... Dette blogg innlegget skulle vel egentlig ha kommet etter bloggen om bilder, meeen det blir ikke helt slik denne gangen....

Lyd...det finnes så mye av det og det er så utrolig mye en kan gjøre med den. Kjell, læreren vår lagg ut denne høreopplevelsen fra youtube som en del av lesksjonen vår: http://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA . Jeg syns det var helt vannvittig å høre på det! Jeg satt i stua med lukkede øyne, men måtte faktisk noen ganger åpne dem for å se om frisøren stod i stua mi...i det han hvisket inn i øret mitt kvapp jeg faktisk så  jeg måtte le litt nevøst. Dette er en fantastisk opplevelse, og det beskriv skikkelig godt hva sterio-lyd er!!! Alle burde prøve:)!!! Husk headset og å lukke øynene!!:)!!

Jeg har i tillegg til å høre på festlige lydfiler i sterio, redigert en hau av lydoppgaver som vår alles kjære Kjell har laget. Siden jeg ikke får lastet dem opp her må jeg legge dem ut i fronter...eller lage film med lyd på picasa. Dette er ikke gjort enda, men håper på jeg får makket meg til å gjøre det snart!! 

Vi har som DKl- studenter lastet ned Audacity, som er et gratis program for redigering og opptak av lyd. Jeg lot en 3. klassing og en 5. klassing prøve programmet ( med litt veiledning fra en fagkyndig,hehe, ja meg :/ ...:) ), de synest det var suuuper kult. De snakket, sang, slamret med skuffer ol. de fikk prøve å operere med flere lydfiler samtidig der de hadde bakgrunnsmusikk og samtale på. Jeg så at de var rimelig avhenging av hjelp fra voksen, og å bruke dette i klasse- sammenheng kan nok kanskje kunne blitt vanskelig uten at en tar elevene inn i små grupper, iallefall i starten, men gøy var det! De mente at dette var et prog. som en kunne ha brukt i skolen i mange fag, de listet opp musikk, kunst og håndtverk, norsk og engelsk. Den oppgaven de hadde likt best å utføre, mente de, var å få dikte en fortelling som de kunne snakke inn. Da jeg spurte hvorfor de skulle snakke den inn i stede for å skrive den var de litt mer usikre. -"Mm...nææ, det det tar jo kortere tid å snakke enn å skrive" kom 5. klassingen frem til. Hovedpenget deres med å snakke var at det var kult, og at det var morsomt å høre sin egn stemme.

Jeg fikk noen gode ideer, og skal nå kaste meg over kunnskapsløftet for å se om jeg ikke kan finne noen mål som dekker ideene min.....eller deres:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar