Mange barn og unge har ikke nok kompetanse til å søke på Internett etter informasjon de har bruk for på ulike områder. Jeg har selv fått oppgaver innlevert hvor det bare er klipp og lim, det første og beste som kom opp har blitt tatt med i oppgaven som skal inn. Er det fordi elevene ikke gidder lese det som står der for de har mye annet på interesselisten, eller er det fordi de ikke skjønner at ikke nødvendigvis all informasjon som ligger ute på nett er riktig informasjon?
På min skole blir det bruke lite eller ingen tid på å undervise elevene om informasjonskompetanse. Dette avhenger i om elevne har en lærer som føler det er viktig eller ikke. Selv om det har blitt nevnt at elevene burde kunne mer om det, virker det ikke som om tiden strekker til.
Mange lærere har heller ikke nok kompetanse til å undervise elevene sine i emnet og vil gjerne at it-ansvarlig skal gjøre det for dem. Som vi har lest i om leksjonene viser mye forskning til at elevene ofte må greie seg selv når det kommer til søk og bruk av nettet. Forskningen viser mye til at elevene ikke burde bli overlatt til seg selv, men heller produsere egene lærer tekster som kan brukes til informajsonsinnhentning. De skal hele tiden ha god støtte i ryggen av voksne, altså lærere, foreldre, bibliotekarer. Men, kanskje burde heller ikke en del lærer bli overlatt til seg selv.....? Kanskje burde en del av dem også ha god støtte i ryggen, fra andre som kan, vet og vil.....?? Kursing av lærere burde være et must, hvordan kan vi lære elevene god informajsonskompetanse, om vi ikke føler oss sikker på hva vi snakker om selv?
Gjennom DKL studiene har jeg fått mer innsikt i hvordan en kan være med på å bygge opp elevene sin kompetanse, men om jeg ikke bruker dette praktisk i skolen vil jeg etterhvert bli usikker på meg selv og hvordan jeg skal undervise i det. Hvordan skal en forvente god undervisning om lærere ikke får utføre dette i praksis?
Hm...jeg kjenner det til tider er flere barrierer for meg en muligheter når det kommer til bruk av alt jeg lærer i DKL, noe som er synd...siden det har vært et bra og lærerikt studium. Jeg tror infrastrukturen til skolene har mye å si for om elevne og lærerene kan lære seg å bruke data og informasjonen som følger med på en god og nyttig måte som gir merverdi i undervisningen og i hverdagslivet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar