Å legge til rette for at alle elevene ved en skole skal komme seg igjennom alle målene innenfor Kunnskapsløftet krever god planlegging. Alle elever er forskjellige, de kommer til skolen med forskjellige forutsetninger, og dette er er noe en må ta hensyn til når en planlegger undervisningen sin. Tilpasset opplæring er et krav alle elever har rett på gjennomføring av, noe jeg føler ofte er enklere å tenke enn å gjennomføre.
Jeg er lærer i en 6. klasse, klassen består av 17 elever som er svært forskjellige fra hverandre både når det gjelder den sosiale biten, men også når det kommer til hvilke kunnskap de sitter inne med, hvordan de lærer best og hvilke interesser de har for ulike temaer. Jeg har elever som har ekstra tiltak, elever som er faglig svake( uff, for ett ord...svake..æsj!!) i alle fag, elever som er midt på treet, elever som presterer godt i noen fag og elever som viser at de presterer i alle fag.
Ved skolen jeg jobber på har vi ikke et helt klassesett med PCer, så det er tiltider vanskelig å holde på med IKT. Jeg har likevel brukt det en del i undervisningen. Grunnen til at jeg har brukt det er fordi jeg ser at ,faktisk, alle mine elever like å holde på med data. Det kan virke som motivasjonen stiger hos elevene, bare dette er et godt nok argument for meg til å bruke IKT i mine timer. Jeg har til nå brukt data som et skrive og finne bilder på nett verktøy. Noe som fungerer greit for en klasse som har hatt veldig lite bruk av IKT i klasserommet tidligere. De elevene som sliter med skriving finner bilder som de skriver en liten tekst til, de som liker å skrive finner også bilder, men skriver mer. På denne måten får elevene vise at de kan, men på sine egene premisser.
Jeg vet at de elevene som har ekstra tiltak på seg i min klasse bruker data en hel del i sin undervisning. Sist uke viste de oss powerpiont de selv hadde laget om sine interesser. Dette er noe jeg godt kunne tenke meg å gjøre også med resten av klassen. Først lage tankekart, så lage en powerpoint som de kan vise frem til resten av klassen, mens de munntlig fremfører hva de har skrevet. Mulig jeg tenker på dette som et gruppearbeid, siden det blir enklere med få datamaskiner...mm...vel, det får jeg tenke mer på senere:)
Jeg har også brukt nettsidene til lærebøkene en del, men synes ikke alltid disse er så gode. Dette er mye fordi mange av oppgave er flersvar oppgaver og jeg har sett at mange av elevene i klassen min bare trykker i villelsen, dette gjelder oftest de som ikke er fult så gode på å lese. Oppgaver som dette innholder som regel en god del tekst i spørsmålet, i tillegg innheloder de fire svar som også må leses for å velge det riktige, dette blir for mye for elever som har lav lesehastighet. Jeg ser derfor ikke på disse sidene som gode for tilpasset opplæring.
Bruk av data som en del av den tilpassede undervisningen har mange positive sider, og jeg ser klart fordelene ved å bruke det der det kan ha sin nytte. Jeg ser også at det kan være et problem for skoler der satsningen på IKT ikke er god nok, det blir fort et hinder å ikke kunne kjøre en hel time med data for alle elevene, eller at en skjeldent har anledning til å ha datamaskinene fem timer i løpe av en uke fordi det er andre som også vil bruke dem. I tillegg ser jeg at flere elever ikke har så mye data kunnskap med seg fra hjemmet som en tenker at de skal ha( i denne data verden), noe som gjør at de bruker lang tid på å logge på, finne frem til dokumentet sitt, finne ut av skriftstørrelser ol. Dette er kanskje det minste problemet, fordi denne kunnskapen glir raskt inn, og etter ett par ganger sitter den som støpt:)
Når en ser elever som heller vil sitte inne i friminutte for å jobbe med sam.f så skjønner jo en at dette er noe de gjør av lyst, ikke pga tvang, for å få ferdig en oppgave. Når de stolt viser frem bildene og teksten de har skrevet, når de selv vil finne ut av om de har stavet et ord riktig, når de lurer på om de får arbeide videre med en oppgave senere så viser det jo klart at bruk av IKT i skolen og som tilpasset opplæring gir en merverdi til elevene. Og når alt dette blir gjort pga av lyst må dette være et tegn på at læringssituasjonen er tilpasset eleven og ikke omvendt.
Jeg kommer iallefall til å fortsette å bruke IKT i undervisningen, men jeg kjenner at min bariære er å tørre å bruke det mer, på flere ulike måter og områder.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar