lørdag 19. februar 2011

Tankekart, Hellas i antikken

Jeg har selv brukt en del tankekart, det startet på ungdomskolen, men det var spesielt da jeg gikk vgs dette ble mye brukt. Jeg brukte det skjeldent i andre fag enn norsk, og nesten aldri til annet enn idemyldring for meg selv når jeg skulle skrive stil... Den gangen ble det meste gjort med penn og papir. Det ble en del rot, siden det er vanskelig å redigere på et ark når en først har begynt, men jeg følte den gangen at jeg hadde stort utbytte av det. Dette var mye fordi jeg på en enkel måte fikk satt ned hva jeg ville ha med i oppgavene mine, da jeg hadde fått ned alle punkt nummererte jeg dem i den rekkefølgen jeg ville de skulle komme i oppgaven min. Da hadde jeg mer tid til rettskriving og tankearbeid rundt hvordan jeg ville formulere meg senere. Så en kan vel kanskje si at jeg brukte det som en disposisjon.

Nå ser jeg at tankekart kan brukes de fleste fag på en eller flere måter, om det er for å samle opp kunnskap som allerede er der, bygge videre på den eller bruke den som et støtteverktøy. Tankekart har mange muligheter om en bare tørr starte bruke det..:/ ...
Tankekart kan brukes til mye, og jeg har nå laget et tankekart over Hellas i antikken. Dette er et tema jeg har om i sam.f nå der hvor jeg jobber. I tankekartet har jeg tatt utgangspunktet i hva jeg skal undervise om, og tenker at tankekartet skal være som en huskelapp for meg slik at jeg enkelt kan knytte temaer og undertemaer sammen. Jeg kunne i tillegg skrevet inn små tekster i undertemaene, men jeg liker snakke mest mulig fritt.

Det er klart store fordeler med å bruke digitale tankekart( disse har jeg nevnt før), likevel kjenner jeg at jeg henger litt igjen i gamlemåten...men den slipper nok taket etterhvert( ikke at en alltid må bruke det digitale, men noen ganger må en venne seg til og bli trygg på nye medtoder før en kjenner at en egentlig har lyst å bruke dem).

Her er linken til mitt tankekart( mulig det blir bygget på etterhvert) om Hellas i antikken

http://www.mindomo.com/view.htm?m=f44faff12318453385f0dac437c2b17c

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar