lørdag 9. oktober 2010

Læringsresursser

Her har jeg funnet tre læringsresursser på nett. Noen av disse har jeg brukt selv i egen undervisning, eller for å lage ett undervisningsopplegg.

Lokus er en nettside for naturfag. Dette nettstede tilhører læreboka Yggdrasil, som jeg bruker når jeg underviser i naturfag på 6.trinn. Jeg synesnettsiden er god, de har mange huskespørsmål og faktabokser der elevene kan finne info om emnet vi holder på med, lærerboken er i seg selv god når det kommer til oppg synes jeg.

Vi i verden er nettsiden til læreboka jeg bruker i RLE. RLE boka har får lite oppg som går på reproduskjon av det de har lært, boka er der i mot veldig god på å la elevene reflektere, filosofere og diskutere. Å bruke bok og nettsted litt om hverander hadde derfor vært supert!! Jeg sier hadde fordi det ofte er enklere å tenke at en skal gjennomføre deler av undervisningen digitalt, enn å faktisk gjøre det.

Skolen jeg jobber på har ikke hele klassesett med PCer, derfor trenger jeg en god måte å legge opp undervisningen slik at feks halve klassen holder på med PC, mens den andre halve gjør noe annet, uten å miste konsentrasjonen. Dette er noe jeg grubler mye på fortiden, fordi jeg gjerne skulle greid å få til akkurat dette, ikke bare fordi digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ferdighetene i kunnskapsløftet, men fordi jeg mener læringsutbyttet ville forbedret seg.

Matematikk.org har jeg ikke brukt før, men nettsiden hadde mange gode spill i de mange forskjellige emnene en har i matematikk.

Jeg kunne godt tenke meg å bruke mer data i mine undervisningstimer. Jeg vet at digitalkompetanse eren av de fem grunnleggende ferdighetene elevene skal kunne, og som skal være inkludert i alle fag, men det er ikke bare fordi en blir pålagt å bruke digitale verktøy i klasserommet at jeg ønsker det. Elevene er godt bevandret innfor den digitale verden fra sin egen hverdag, de mestrer dette, de liker dette, da må en jo se at å bruke dette i skolen vil skape motivasjon hos dem. De eks på nettsider jeg kom med her er kanskje ikke de beste for å skape motivajson, fordi elevene ikke får skape noe selv, men reprodusrer noe de har lært. Jeg mener likevel elevene har godt av det, fordi noe kunnskap trenger å bli øvd mye på for at det skal sitte godt.

Jeg kunne også tenke meg å bruke data både til guppeskriving, og til skriving individulet hvor en feks skal lage veggavis eller lignende. På denne måten får de anledning til å øve seg på å søke på nett, lese på skjerm, forstå hvordan linker fungerer og lære seg hvordan en fører kilder. En må også da huske på å lære ungene å være kritisk til det som har blitt skrevet, hvem har skrevet det, er det som har blitt skrevet tilfelle? Alle mennesker kan legge noe ut på nett, selv om det ligger på nett vil det ikke si at det er noe en skal stole på er korreskt.

 Data er spennede for barn og unge, det er noe de egentlig ikke er vant med å bruke i skolen, og en ser at når en gir dem lov blir de glade og entusiastiske. I tillegg kan en se at elever som sliter spesielt med skriving får ny motivasjon når de får forme teksten sin på data, fordi å skrive på data tar vekk en viktig arbeidsoppg for hjernen, nemmelig å skulle forme bokstavene. Datan former dem helt av seg selv, dermed kan eleven konsentrere seg om innhold i stede for utseende. Data kan gjøre mye godt for mange, på mange områder, derfor vil jeg inkludere data i moie timer.

PS: følte kanskje jeg spora litt av på slutten her...:)

onsdag 6. oktober 2010

kommentar på Simon sin blogg

Da har jeg kommentert Simon sin blogg om læringsresursser på nett. En god blogg som gir gode tips om nettsider lærere kan bruke i sin undervisning.

mandag 4. oktober 2010

Virus

Ja, nå er jeg vel egentlig litt seint ute...men tenkte jeg skulle prøve å ytre mine tanker om virus, og den slags styggedom...:)

Huff, disse virusene!!! Alle snakker om virus, alle måtene du kan få det på, hva du ikke må åpne, og hvilke antivirusprog en bør ha slik at en er sikker på at en ikke får slik styggedom på maskinen. Jeg har aldri vært særlig opptatt av virus, eller hva det kan medbringe, men jeg har alltid hatt noen forhåndsregeler som jeg følger ganske slavisk. Dette er feks at jeg aldri åpner vedlegg på en mail der det ikke står skrevet noe annet, uansett hvem det er fra, jeg klikker ikke på noen linker jeg får på MSN, FB eller lignende, om ikke vedkommende skriver noe om hvorfor jeg bør åpne mailen, og at jeg kan chate med han eller hun der og da. Jeg har alltid antivirusprog på, og dette oppdaterer seg selv automatisk Når jeg ser lista mi så kan jeg vel kanskje si at jeg er redd for å få virus, men at jeg ikke går å tenker på at slik styggedom kommer til å ta over PCn min, og at verden skal gå under. Det meste jeg har lagret på maskinen har jeg også lagret på en ekstern harddisk, bare sånn i tilfelle:).

Problemet, tenker jeg, er at jeg bare er en person, jeg har min egen data, som for det meste bare er jeg som bruker. Sønnen min spiller noenganger spill på den, men utenom det er dette min personal computer. På skolen hvor jeg jobber er det ikke nok PCer til en hel klasse en gang. Hvordan går det når først halve klassen skal sitte på nett, åpne, søke, lagre, sende, skrive osv osv, så skal den resten av klassen gjøre det samme etterpå? Hvor mye øker faren for datavirus når mange forskjellige mennesker holder på med dem? Jeg vil tro at faren for virus blir enorm, så da er det kanskje ikke så rart at mange lærere og skoler kvier seg for å slippe elevene til på datamaskinene.

Gode rutiner, gode samtaler og undervisning om blant annet hva en ikke bør åpne, og ikke bør sende videre blir en viktig del av undervisningen. Mange av elevene er nok godt bevandret på denne stien, og jeg kan godt tenke meg at noen av dem har pådratt seg ett virus eller to:) Det er viktig at de får dele sine erfaringer med lærer og resten av klassen. Lærere må prøve å få elevene til å forstå at sikker bruk av manskinene er viktig for at en skal kunne opprettholde en god IKT undervisning, med maskiner som er ok å bruke for alle elevene på skolen. Elevene må forstå at dette er ikke deres PC, men en MUC...altså en maksin som ikke bare skal fungere optimalt for dem, men også for veldig mange etter dem.